Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL korotti jälleen vuoden alusta lippujen hintoja keskimäärin noin kahdeksalla prosentilla. Korotuksesta leijonanosa selittyy sillä, että Orpo-Purran hallitus päätti korottaa joukkoliikenne-lipuista maksettavaa arvonlisäveroa lähes 50%.
Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL korotti jälleen vuoden alusta lippujen hintoja keskimäärin noin kahdeksalla prosentilla. Korotuksesta leijonanosa selittyy sillä, että Orpo-Purran hallitus päätti korottaa joukkoliikennelipuista maksettavaa arvonlisäveroa lähes 50%. Loput ovat pääosin investoinneista aiheutuvia kustannuksia. HSL:n alueella on tehty paljon isoja investointeja, joilla parannetaan joukkoliikenteen palvelutasoa ja mahdollistetaan uusien asuinalueiden rakentaminen. Valmisteilla on lisää samanlaisia hankkeita, kuten Länsi-Helsingin pikaraitiotie Munkkivuoren kautta Kannelmäkeen.
HSL:n rahoitusmalli johtaa siihen, että puolet näiden pysyvään infraan tehtävien investointien kustannuksista pitää kattaa lipputuloilla. Jo yksinään se luo merkittävän korotuspaineen lippujen hintoihin ja hallitus omalla politiikallaan pahentaa tilannetta. Joukkoliikenteen lippujen hintojen korottaminen osuu pahimmin työssäkäyviin pienituloisiin Helsingissä. Hallituksen sosiaaliturvaan kohdistamat leikkaukset ovat jo lyöneet kaikkein koviten juuri tätä ryhmää.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on avainroolissa oleva julkinen palvelu siinä, pääsevätkö nämä ihmiset kohtuullisessa ajassa työpaikoilleen. On väärin, että kasvava osa työpäivän käteenjäävästä palkasta menee pelkästään työmatkakustannuksiin. Työntekijöiden liikkuvuus ja saatavuus on kuitenkin ennen kaikkea yritysten ja koko kaupungin etu. Siksihän kaupungin raideliikenteen kehittämiseen niin voimakkaasti panostetaan.
Avataan HSL:n rahoitusmalli, panostetaan poikittaisliikenteeseen
Arvonlisäverotukseen kaupunki ei voi vaikuttaa, mutta HSL:n rahoitusmallin muuttamista voimme ajaa. HSL:n jäsenkaupungit hyötyvät joukkoliikenneinvestoinneista joka tapauksessa, koska ne nostavat tonttien arvoa ja mahdollistavat täydennysrakentamista tai kaavoittamista uusille alueille. Joukkoliikenneinfran vaihtoehto olisi rakentaa lisää väyliä yksityisautoille, joka jäisi kokonaan kuntien rahoitettavaksi ja söisi melusuoja-alueineen paljon enemmän pinta-alaa muulta kaupungilta.
Joukkoliikenteen matkustajamäärät eivät osin lisääntyneen etätyön vuoksi koskaan palanneet vuotta 2020 edeltävälle tasolle. Aiempaa joukkoliikennesuunnittelua ohjanneiden työmatkojen vähentyminen lisää tarvetta vastata ihmisten vapaa-ajan liikkumisen tarpeisiin. Tässä uudet poikittaiset liikenneyhteydet ovat keskiössä. Matkustajamäärien nousua ei edistetä lippujen hintoja korottamalla.
Edullisempi joukkoliikenne tuottaisi parempaa elämänlaatua kaupunkilaisille ja on myös kaupungille pitkällä tähtäimellä edullisempi vaihtoehto.
Vastaa